esmaspäev, 12. mai 2014

KUMU (23.03.14)

23. märtsil käisin jälle üle mõningase aja Kumus - lisaks püsinäitusele olid sel ajal majas ka Dénes Farkase kaasaegse kunsti näitus ning üks autorinäitus esimesel korrusel, mille nime olen kahjuks juba unustanud. Läbi sai taaskord käidud terve maja, kuid mulle on alati olnud südamelähedane just klassitsism, seega otsustasin selles lühikokkuvõttes tuua välja mõned oma lemmikteosed Eesti klassika varamust, mis on üks Kumu püsinäitustest, mida tasub igal juhul külastada - minu arvamusel on tegemist parima koguga.

Richard Sagrits - "Sügis"

Ma ei paneks Sagritsa töid küll tehnika aspektist oma eelistuste eesotsa, kuid tema "Sügis" oli üks neist maalidest, mis tema teiste tööde juures rohkem silma hakkas. Ehk on see põhjendatud nostalgiast, mida põhjustab minu maakohta meenutav maastik.

Ilmar Kimm - "Sepad"

Viktor Karrus & Roman Treuman - "Sotsialistliku võistluse väljakutse vabariigi traktoristidele"

Visvaldis Ziediņš - "Maa värviskaala"

Midagi teistsugust klassitsismi vahele - erinevatest muldadest koostatud "Maa värviskaala" on üsna huvitav idee.

Karl Ferdinand von Kügelgen - "Vaade Tallinnale edelast"

August Matthias Hagen - "Tallinna vaade Narva maanteelt"

Hageni maastikumaalid on minu arvamusel äärmiselt kõrgel tasemel nii tehnika kui emotsiooni poolest, seega tõin neid välja rohkem.

August Matthias Hagen - "Karksi vaade"

August Matthias Hagen - "Karksi kirik"

Rudolf von zur Mühlen - "Rannal"

Eduard Spoerer - "Maastik kalmistuga"

Johann Köler - "Tütarlaps allikal"

Köler on üks mu lemmikutest Eesti maalikunstnikest ning tema tööde näitust külastan ma ikka ja jälle, leides detailides taas midagi uut ja huvitavat.

Johann Köler - "Truu valvur"

Johann Köler - "Mšatka mõis Baidari väravatega"

Johann Köler - "Itaallanna lastega ojal"

Evald Okas - "Kaevurid"

Eugen Dücker - "Saaremaa maastik"

Carl Timoleon von Neff  - "Itaallanna kaevul"

Teisi Timoleoni teoseid ma muuseumi peal ei kohanud, kuid see maal püüdis küll kohe mu pilku oma valguse ja kompositsiooniga, ning oli Köleriga ühes näituseruumis koos täiesti väärilise koha peal.

Ülejäänud näitustest ma palju pilte ei teinud; mulle ei ole kunagi avaldanud erilist muljet modernne ja kaasaegne kunst, isiklikult jälgin teoste juures pigem tehnikat ja edasiantava emotsiooni tugevust, ning abstraktsema kunsti puhul jääb edasiantav sõnum tihtipeale üsnagi segaseks (millest on muidugi kahju), ning iial ei või teada, kas vaatleja autori mõtet õigesti tõlgendab. Tehnika on kaasaegse kunsti puhul vaieldamatult kehvem, kui see on klassitsimimeistrite loomingus, seega koondub mu huvi tihti just viimastele.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar